Etapy rozwoju mowy dziecka

Dzisiaj postanowiłam napisać coś bardziej teoretycznego :) Przedstawię Wam, w jaki sposób rozwija się nasza mowa. Znajdziecie tutaj etapy rozwoju mowy dziecka oraz dowiecie się, co w każdym z nich powinno się dziać, a co może być niepokojące.

Etapy rozwoju mowy dziecka

Etapy rozwoju mowy dziecka

Etapy rozwoju mowy dziecka

Zaczniemy od pierwszego, najważniejszego oddechu dziecka, który pojawia się podczas pierwszego krzyku dziecka, który słyszymy zaraz po porodzie. Jest on niezwykle istotny, gdyż jest on dla nas potwierdzeniem funkcjonowania narządów mowy naszego maluszka. Tak więc, to nie tylko bardzo wzruszający moment, kiedy usłyszymy po raz pierwszy naszego bąbelka, ale krzyk daje nam także informacje o zdrowiu naszej kruszynki, że wszystko z nią w porządku. Krzyk zaliczamy do pierwszego okresu rozwoju mowy, zwanego okresem melodii. Trwa on od narodzin do ok. 1 roku życia. Podczas krzyku często występują elementy zbliżone do głosek a, o, u. Wówczas dziecko ćwiczy swój narząd oddechowy. W 2-3 miesiącu dzieci głużą, czyli wydają nieartykułowane sylaby. Istotną informacją do zapamiętania jest to, że dzieci głuche też głużą! Wydawane dźwięki przez tak malutkie dzieci jest czynnością odruchową. Między 5 a 6 miesiącem pojawia się gaworzenie, czyli zamierzone powstawanie dźwięków. Dzieci wypowiadają sylaby mechanicznie (ma-ma-ma, ta-ta, be-be), ale nie mają one żadnego znaczenia. Kiedy dziecko nie gaworzy powinniśmy skontaktować się z lekarzem, ponieważ maleństwo może być głuche.

Idąc dalej, a więc w 7-8 miesiącu życia dziecko zaczyna reagować na mowę otoczenia. Dodatkowo wyraźnie artykułuje sylaby o konkretnym znaczeniu :), czyli mama, baba, tata. Nasze maleństwa są już na tyle zdolne, że kojarzą przedmioty z nazwą, a dodatkowo rozpoznają melodię mowy :) A to nic innego, jak rozpoznawanie przez dziecko tonu głosu osoby mówiącej. Jeśli będziemy mówić do dziecka spokojnie, z uśmiechem, wtedy ono również będzie się do nas uśmiechało :) Jeśli będziemy krzyczeć (co jest niewskazane!) dziecko może płakać.

Około 10 miesiąca życia dziecka w mowie pojawiają się echolalia- czyli tendencje do powtarzania własnych zasłyszanych słów, które są doskonalone metodą prób i błędów. Dziecko w tym wieku wymawia samogłoski: a, o, u, e, i, y oraz spółgłoski: m, p, b, t, d (krótko). Z końcem 1 roku życia nasz maluch rozumie bardzo dużo z tego, co mówią dorośli, co robią, o co pytają i czego żądają.

Kolejny, drugi etap rozwoju mowy to okres wyrazu, który trwa od 1 do 2 roku życia. Jest to nie tylko bardzo intensywny rozwój mowy, ale także rozwój ruchowy. Nasze szkraby rozumieją bardzo dużo słów, wyrażeń, zdań niż są w stanie same powiedzieć. Rozwija się słownik bierny- a więc rozumienie. Dziecko doskonali artykulację spółgłosek m, p, b, n, t, d, k, ś, ć, czasami ź, dź. Pozostałe głoski dzieci często zastępują łatwiejszymi, bądź w ogóle je pomijają (cwaniaki :) np. zamiast miś- mówi mi, zamiast daj- mówią da. W okresie wyrazu pojawiają się również onomatopeje- czyli dźwiękonaśladownictwo- dzieci naśladują odgłosy zwierząt, np. mu, miał- miał, itp. Wcześniej wspomniałam, że w okresie tym następują intensywny rozwój ruchowy- co również ma wpływ na rozwój mowy. Dziecko w tym okresie zaczyna samo chodzić, poznaje świat z innej perspektywy. Jest „małym badaczem”, który wszystko bierze do rączek i sprawdza, co to takiego, a tym samym próbuje nazywać te przedmioty. Maluchy używają w tym okresie pojedynczych słów.

Następny okres mowy to okres zdania przypadający na 2-3 rok życia dziecka. W tym czasie dzieci zaczynają budować proste 2-3 wyrazowe zdania. Maluchy wypowiadają następujące spółgłoski: p, b, m, f, w, k, g, h, t, d, n, l oraz samogłoski: a, e, i, o, u, y, czasami ą, ę. Pod koniec tego okresu pojawia się: s, z, c, dz, które wcześniej było zastępowane przez dziecko: ś, ź, ć, dź.

Zdania, które budują dzieci są na początku twierdzące, później pojawiają się rozkazujące oraz pytające. Ważne jest, aby na tym etapie mowa dziecka była zrozumiana nie tylko dla najbliższych, ale także dla osób z otoczenia.

Ostatni jest okres swoistej mowy dziecięcej, który trwa od 3 do 6 roku życia dziecka. Jest to okres przedszkolny, gdzie dziecko wzbogaca zasób słownictwa, rozwija umiejętność budowania dłuższych zdań. Dziecko 4-letnie powinno mówić o przeszłości i przyszłości. Bardzo często w tym wieku głoski sz, ż, cz, dż są zastępowane przez s, z, c, dz i jest to całkiem normalne zjawisko. Aczkolwiek u dzieci, które opanowały umiejętność wypowiadania głosek szeregu szumiącego (sz, ż, cz, dż) często możemy zauważyć tzw. hiperpoprawność językową, czyli zastępowanie głosek s, z, c, dz, przez sz, ż, cz, dż, co jest związane właśnie z opanowaniem umiejętności wymawiania trudnych dla dziecka głosek :) Zdarza się, że dzieci 4- letnie wymawiają już głoskę r- ale jej brak nie powinien nas niepokoić. Tak więc Drodzy Rodzice nie panikujmy od razu :)

Z końcem tego okresu nasze dzieci powinny opanować umiejętność wypowiadania wszystkich głosek oraz powinno mówić swobodnie, budując zdania złożone.

Mam nadzieję, że nie zanudziłam Was na tyle, że dobrnęliście do końca :) Wiem, że wielu z Was artykuł pomoże rozwiać pewne wątpliwości związane z tym, czy jego dziecko na danym etapie rozwojowym mówi wystarczająco dużo i poprawnie. Jeśli będziecie mieli jakiekolwiek pytania związane z rozwojem mowy napiszcie w komentarzach bądź na facebooku :)

Facebooktwittergoogle_plusby feather

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>