Rozwój pięciolatka – sprawdzian z gotowości szkolnej

Kolejnym rok to kolejne etapy rozwoju. Pięcioletnie dziecko to maluszek, który za rok idzie do szkoły. To jest ważny moment, bo jeszcze możesz pomóc dziecku z przygotowaniem się, jeśli ma jeszcze jakieś braki. Sześciolatek już będzie chodził do szkoły i ciężej będzie się dostosować do nowych warunków, które będą mu obce. W tym wpisie znajdują się informacje, które zdolności motoryczne i społeczne Twoje dziecko powinno posiadać.

Rozwój pięciolatka

Rozwój pięciolatka

Rozwój pięciolatka

Skłamałabym, gdybym napisała, że rozwój pięciolatka w przeciwieństwie do poprzednich lat jest spokojny, bo tak nie jest:) Myślę, że może nawet potrzebują więcej ruchu niż kiedykolwiek:). Biegają, skaczą, jeżdżą na dwukołowym rowerze, tańczą, pływają. Pociechy potrafią wykonywać różne sekwencje ruchowe, które sprzyjają rozwijaniu się umiejętnościom językowym i poznawczym.
Właśnie w piątym roku życia dziecka możesz zauważyć różnice płciowe. Dziewczynki lepiej niż chłopcy zapamiętują sekwencje ruchowe, potrafią np. zatańczyć krótki układ taneczny. Dziewczynki dużo chętniej biorą udział w zabawach, w których trzeba powtarzać określone ruchy. Rozwój pięciolatka wskazuje również kierunek ewolucji zabaw dziecka. Pojawiają się również zabawy tematyczne: dziewczynki lubią bawić się w sklep, w dom, wcielają się w role mam, modelek. Chłopcy zaś naśladują policjantów, strażaków, mechaników samochodowych. Wiek pięciu lat to zazwyczaj czas, kiedy dzieci wybierają sobie towarzystwo rówieśników tej samej płci.

Rozwój pięciolatka - ruch i zabawa

Rozwój pięciolatka – ruch i zabawa

Czynności, które wcześniej sprawiały dzieciom trudności i były doskonalone teraz wykonywane są automatyczne. Twoje dziecko nie będzie już tylko wchodziło po schodach krokiem naprzemiennym, ale będzie po nich biegać! Stanie na jednej nodze, skoki ze skakanką oraz przeskakiwanie przez przeszkody to dla Twojego szkraba super zabawa!
Twoje pięcioletnie dziecko potrafi samodzielnie ubierać się, zakładać buty- czasami nawet je sznurować:) Obecnie jednak można zaobserwować, że dzieci później zaczynają sznurować buty, a wynika to z faktu, że popularniejsze są buty na rzepy. Osobiście uważam, że buty na rzepy nie są dobrym rozwiązaniem, ponieważ dziecko nie ćwiczy swojej sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej, co jest bardzo istotne w rozwoju dziecka.
Dzieciaki doskonalą również ruchy manualne rąk- pisanie, wycinanie, malowanie. Jest to bardzo ważne dla rozwoju pięciolatka, który już niebawem rozpocznie naukę w szkole i opanowanie podstawowych czynności będzie konieczne. Dlatego pamiętaj, aby jak najwięcej rysować, malować (np. palcami), wycinać, wydzierać ze swoją pociechą:)
Rozwijanie umiejętności wzrokowych, czyli analizy i syntezy wzrokowej jest także bardzo istotne, bo w późniejszym czasie zaowocuje umiejętnościami w czytaniu i pisaniu. Percepcja wzrokowa to nic innego jak skupianie wzroku, rozróżnianie barw, kształtów, dostrzeganie różnic i podobieństw na obrazkach.
Jak ćwiczyć z dzieckiem percepcję wzrokową dowiesz się w kolejnym poście:)

Rozwój pięciolatka- dobra rada

Rozwój pięciolatka- dobra rada

Twoje pięcioletnie dziecko powinno rozwijać i doskonalić także percepcję słuchową, czyli zdolność do rozpoznawania, zapamiętywania, syntezowania oraz analizowania różnych dźwięków.
Ćwiczenia słuchowe są bardzo ważne dla Twojego dziecka, ponieważ są one podstawą do opanowania umiejętności czytania i pisania. Pamiętaj zatem, aby ćwiczyć z dzieckiem percepcję słuchową (myślę, że nie będzie z tym problemu, ponieważ dzieci pięcioletnie bardzo chętnie bawią się w gry językowe). Brak opanowania tych umiejętności może być powodem niepowodzeń szkolnych. Może teraz troszkę teorii, aby przybliżyć Ci co dokładnie rozumiemy pod pojęciem „percepcja słuchowa”:)
Rozwój pięciolatka i percepcja słuchowa. Percepcja słuchowa to odbieranie dźwięków z otoczenia, możemy powiedzieć, że to wszystko, co słyszymy- jest to słuch fizjologiczny. Ważne jest, aby dziecko nie tylko słyszało, ale także rozumiało to, co się do niego mówi. Dzięki rozwiniętej percepcji słuchowej dziecko potrafi również wyodrębnić głoski (są to najmniejsze elementy w wyrazach, czyli fonemy) w wyrazach i jest to analiza słuchowa, a także z usłyszanych głosek złożyć wyraz, czyli synteza słuchowa. Chcę tutaj podkreślić, że istotna jest pamięć słuchowa, czyli zdolność zapamiętywania kolejności głosek w wyrazach, ilości sylab oraz ciągów wyrazowych, czyli np. kolejność dni tygodnia, pór roku, miesięcy.
Przykładowe zabawy i ćwiczenia już niebawem:) Daj mi znać jakie zabawy w szczególności Cię interesują.

Facebooktwittergoogle_plusby feather

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>