Sześciolatki do szkoły! Część 02

Witam w drugim odcinku serii „Sześciolatki do szkoły”, w tym odcinku zapoznam Was z prostymi ćwiczeniami, które pomogą Waszym dzieciom lepiej radzić sobie w szkole i prawidłowo się rozwijać. Do dzieła!

ROZWÓJ PERCEPCJI WZROKOWEJ SZEŚCIOLATKA

Ćwiczenia kształtujące percepcję wzrokową:
– uzupełnianie zbiorów, dobieranie do dwóch, później trzech i czterech elementów tematycznych (np. mała łyżeczka, duża łyżka, nóż → dziecko dokłada widelec)
– tworzenie kategorii tematycznych, na podstawie jednego elementu (np. rożne rodzaje obuwia- jedna kategoria, rożne rodzaje samochodów- druga, rośliny trzecia kategoria)
– dobieranie par takich samych obrazków (np. gra karciana „Piotruś”)
– wykluczanie elementu ze zbioru, który nie pasuje do pozostałych (np. miś, lalka, jabłko, piłka)
– uzupełnianie sekwencji tematycznej ( np. piłka, gwiazdka, miś, piłka, ———–, miś, piłka, gwiazdka,  ———— )
– trudniejsze będzie kontynuowanie sekwencji tematycznej ( np. trójkąt, koło, kwadrat, ————–, —————, —————)
– układanie historyjek obrazkowych
– wyszukiwanie różnic między obrazkami
– próby czytania sylab
– próby czytania prostych wyrazów i prostych zdań.

Sześciolatki do szkoły

Sześciolatki do szkoły

Spostrzeganie słuchowe dotyczy przede wszystkim słuchania i rozumienia tekstów odczytywanych przez osobę dorosłą. Znacznie trudniejsze dla dziecka jest słuchanie tekstu w przedszkolu czy szkole, niż słuchanie bajki czytanej przez mamę, gdzie tempo czytania dostosowane jest do indywidualnych potrzeb dziecka. Bardzo istotne jest, aby podczas czytania dziecku bajek pokazywać ilustracje, co będzie pomagało podtrzymywaniu uwagi dziecka. Ważne jest również, aby wybierać teksty proste i niezbyt długie.

ROZWÓJ PERCEPCJI SŁUCHOWEJ SZEŚCIOLATKA

Rozwój dziecka - sześciolatek

Rozwój dziecka – sześciolatek

Ćwiczenia kształtujące percepcję słuchową:

rozróżnianie dźwięków z najbliższego otoczenia „Co słyszysz?”
Zabawa polega na wybraniu paru rzeczy, które mają charakterystyczny dźwięk; rodzic mówi do dziecka: „Popatrz i posłuchaj, jakie dźwięki wydają te rzeczy”, następnie prezentuje dziecku, np. klucze, grzechotka, przelewanie wody, pukanie długopisem o biurko; po prezentacji prosi, aby dziecko odwróciło się, możemy również założyć przepaskę -tylko, jeśli dziecko chce. Potem dziecko odwrócone, odgaduje, jakiego przedmiotu użył rodzic

różnicowanie słów-  zabawa w „Pokaż, co powiedziałam”
Rodzic ma przygotowany zestaw obrazków, na których znajdują się rożne rzeczy. Używa polecenia: „Pokaż, gdzie jest miś” albo „Podaj mi samochód”. W podobną zabawę można również bawić się np. w kuchni. Prosimy dziecko, aby podało nam łyżeczkę, aby przyniosło z pokoju serwetkę

– Trudniejsza wersja zabawy „Pokaż, co powiedziałam”
Zaawansowaną odmianą tej zabawy jest używanie słów, obrazków zawierających głoski opozycyjne, czyli takie, gdzie zmiana przynajmniej jednej głoski zmienia znaczenie wyrazu, np. półka- bułka, Marta -narta, kość- gość.

Napisz w komentarzu jakie zabawy najbardziej lubi Twoje dziecko, czy wiesz jakie zdolności wówczas rozwija?

Facebooktwittergoogle_plusby feather

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>