Sześciolatki do szkoły! Część 03

Duża aktywność ruchowa to rozwijanie swoich zainteresowań przypada na 5 -6 rok życia dziecka. W tym okresie większość dzieci uczy się jeździć na dwukołowym rowerku, na łyżwach, rolkach, nartach. Dziewczynki tańczą, chłopcy grają w piłkę. Nasze pociechy są bardzo ruchliwe, potrzebują ruchu. Dzieci w tym czasie uczą się powtarzania sekwencji ruchowych (np. w tańcu), co jest niezwykle ważne ze względu na dalszy rozwój językowy i poznawczy. Czynności, które wcześniej były dla naszych dzieci wyzwaniem, teraz nie stanowią już problemu. Wchodzą i schodzą po schodach krokiem naprzemiennym, potrafią wbiec po schodach, stać na jednej nodze, przeskakiwać przeszkody, skaczą na skakance, chodzą po równoważni. Wszystkie wymienione czynności to nic innego jak duża motoryka :)

Sześciolatki do szkoły

Sześciolatki do szkoły

Ćwiczenia motoryki dużej:

– wykonywanie różnorodnych ćwiczeń razem z dzieckiem, np. robienie pajacyków, podskakiwanie, skakanie na skakance
– wykonywanie sekwencji ruchów, np. podczas mycia zębów: weź kubeczek, nalej do niego wody, wyciągnij szczoteczkę, nałóż pastę, umyj zęby, wypłucz buzię, szczoteczkę, wytrzyj buzię)
– podczas skakania na skakance możemy zaproponować dziecku, aby liczyło do 10, mówiło dni tygodnia, miesięcy
– zabawy z piłką: łapanie, rzucanie, zabawa w „kolanko”, itp.

Rozwój dziecka - sześciolatek

Rozwój dziecka – sześciolatek

Motoryka mała to nic innego, jak ruchy wykonywane rękami, np. ubieranie się, zapinanie guzików, samoobsługa, ubranie bucików, mycie twarzy, zębów. Zauważyłam jednak, że coraz więcej dzieci w wieku 5- 6 lat nie potrafi zapiąć guziczków czy zasznurować butów. Jest to spowodowane tym, że coraz więcej butów jest na rzepy, co znacznie upraszcza sprawę zakładania butów, a sweterki są na zamki błyskawiczne.
W okresie tym dzieci doskonalą sprawność podczas rysowania, kreślenia wzorów, szlaczków. Pojawiają się rysunki tematyczne, na których zauważamy coraz więcej charakterystycznych rzeczy.

Ćwiczenia motoryki małej:

– zabawy tematyczne z dzieckiem, np. karmienie lalki, zabawa w naprawianie samochodu
– porządki domowe
– zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn (gazety, arkusze szarego papieru) dużym pędzlem, ruchami pionowymi lub poziomymi z zachowaniem kierunku od lewej do prawej
– zamalowywanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem;
– malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania owali liter (odwrotnie do ruchu wskazówek zegara, zaczynając od miejsca cyfry „2” na tarczy zegarowej) płynnym, ciągłym ruchem
– modelowanie (plastelina, modelina) zaczynając od prostych form, jak kulki czy wałeczki, do coraz bardziej złożonych, wymagających łączenia rożnych elementów;
– nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki w tekturkach;
– wycinanie z papieru z uwzględnieniem stopnia trudności: cięcie po linii prostej, falistej, wycinanie form geometrycznych i konturowych rysunków
– wycinanki- naklejanki z papieru, materiału, włóczki, itp.
– wydzieranki- naklejanki
– łamanki papierowe (łódeczki, samoloty, czapki)
– pogrubianie konturów, czyli wodzenie po wzorze figur geometrycznych, prostych szlaczków
– rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym
– rysowanie za pomocą szablonów figur geometrycznych i nieskomplikowanych przedmiotów, wg stopnia trudności
– zamalowywanie kredkami małych przestrzeni (konturów geometrycznych, obrazków z książeczek do malowania, konturów stempelków)
– kreskowanie- wypełnianie konturów kolorem za pomocą równoległych kresek poziomych lub pionowych (z zachowaniem kierunków od lewej do prawej i od góry do dołu)
– sznurowanie bucików
– zapinanie guzików

Proszę, podziel się ze znajomymi zestawem tych zabaw!

Facebooktwittergoogle_plusby feather

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>