Sześciolatki do szkoły! Część 04

Kolejna odsłona cyklu „Sześciolatki do szkoły”. W tym odcinku znajdziesz informacje na temat zdolności, których brak może powodować poważne trudności w szkole. Ostatni odcinek zasadniczo ma być swoistym podsumowanie całego cyklu. Jest wiele teorii- odnośnie tego, czy dziecko w wieku sześciu lat jest gotowe, lub nie, żeby pójść do szkoły. Prawda jest taka, że już nie mamy wyboru i możesz jedynie zrobić wszystko, żeby dziecko dobrze się zaaklimatyzowało i chciało chodzić do szkoły.

Sześciolatki do szkoły

Sześciolatki do szkoły

Orientacja przestrzenna

Orientacja przestrzenna to bardzo istotna kwestia w rozwoju dziecka. Orientacja to umiejętność określania lewej i prawej strony w schemacie własnego ciała, oraz w przestrzeni. To również zdolność określania stosunków między przedmiotami oraz orientowania się w schemacie ciała u osoby znajdującej się naprzeciwko. To bardzo ważne dla dziecka w wieku 5-6 lat, ponieważ zaburzona orientacja przestrzenna może sprawić, że dziecko będzie miało trudności szkolne dotyczące: rysowania (rysowanie szlaczków od prawej do lewej strony, linii pionowych od dołu do góry, rysunki będą chaotyczne, nieprawidłowe odwzorowywanie kształtów geometrycznych), czytania (przestawianie i opuszczanie liter, sylab, wyrazów, a nawet całych linijek, błędy w rozumieniu pojęć określających stosunki przestrzenno –czasowe), pisania (elementy pisma lustrzanego, zmiana kolejności liter w wyrazach i cyfr w liczbach wielocyfrowych, opuszczanie końcówek w wyrazach, a nawet całych wyrazów, niewłaściwe rozplanowanie znaków graficznych w zeszycie), wypowiadania się (kłopoty z określeniem miejsca przedmiotów na ilustracji i ich wzajemnych relacji, błędne operowanie pojęciami typu: za, obok, przed, po lewej, po prawej, pod, nad, itp.).

Ćwiczenia orientacji przestrzennej:

– nazywanie części ciała i kierunków: lewa- prawa, góra- dół, przód- tył
– „Dyktando”, czyli nic innego, jak poruszanie się pod czyjeś dyktando
– poznawanie schematu ciała drugiej osoby, przyjmowanie punktu widzenia tej osoby, określanie położenia przedmiotów w stosunku do sylwetki ciała drugiej osoby (np. od Julki w lewo, za Julką, itp.)
– wspólne rysowanie postaci człowieka (umieszczanie na rysunku coraz więcej elementów)
– określanie miejsca, w którym się znajduje dziecko lub inna osoba, ustalanie co widzi druga osoba w określonej sytuacji i porównywanie z własnym punktem widzenia
– orientowanie się na kartce papieru (ustalenie gdzie jest góra kartki, prawy brzeg kartki, górny lewy róg kartki itp.)

Rozwój dziecka - sześciolatek

Rozwój dziecka – sześciolatek

U dziecka rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej istotny jest poziom opanowania umiejętności, które przygotują dziecko do podjęcia nauki liczenia. Nasza pociecha powinna przeliczać obiekty i odróżniać prawidłowe liczenie od błędnego, dodawać i odejmować na konkretach, na palcach (do 10), powinna ustalać, gdzie jest więcej, a gdzie mniej przedmiotów.

Ćwiczenia przygotowujące do nauki liczenia:

– przeliczanie elementów
– szacowanie, gdzie jest więcej, np. cukierków
– ćwiczenie dodawania np. kasztanów, samochodzików

Ważne, żebyś podczas ćwiczenia dodawania i odejmowania opowiadała historię, np. Tata kupił sobie 3 nowe samochody, później jeszcze 2. Ile tata ma teraz samochodów?

Czego jeszcze chciałabyś się dowiedzieć? Czy interesują Cię opracowane zestawy zabaw, które pomogą przygotować Twoje dziecko do szkoły? Napisz w komentarzu lub wyślij wiadomość :)

Facebooktwittergoogle_plusby feather

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>